Uusi tieliikennelaki

10.11.2020

• Uusi tieliikennelaki on tullut voimaan 1.6.2020. Jo aiemmin kärryjen tai reen kanssa tiellä kulkeneet hevoset rinnastettiin moottoriajoneuvoihin. Uuden lain myötä rinnastus koskee myös ratsukoita – tai tarkemmin sanottuna ratsastajaa, joka rinnastetaan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajaan, kuin esimerkiksi auton ja mopon kuljettajaan. Tämä tarkoittaa, ettei hevosen kanssa saa kulkea kevyen liikenteen väylillä. Ratsukoiden tulisi kulkea ratsastustiellä ja jos sellaista ei ole, hevosen paikka on ajoradalla tai pientareella.
  • Lisäksi tieliikennelaista poistui pykälä, jonka mukaan ajoneuvon kuljettajan on lähestyessään hevosta noudatettava varovaisuutta ja riittävän alhaista nopeutta. Uudessa laissa edelleen kehotetaan noudattamaan varovaisuutta lähestyttäessä hevosta. Sanamuoto on toinen kuin vanhassa laissa: ajoneuvolla ajettaessa on annettava tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
  • Ratsastajia koskee myös hämärällä ja pimeällä ajovalopakko. Kun hevosella ratsastetaan ja yleinen näkyvyys on huono, eteenpäin on käytettävä valkoista tai vaaleankeltaista valoa ja taaksepäin punaista valoa. Valon voi kiinnittää esimerkiksi ratsastajan kypärään. Kyseessä ei ole suositus tai toivomus, kuten esimerkiksi heijastimen käyttö jalankulkijoilla, vaan valon puuttumisesta voidaan määrätä liikennevirhemaksu eli aiemmin rikesakkona tunnettu maksu.
  • Handsfreen käyttäminen on suositeltavaa ratsastettaessa, taluttaessa suurikokoista eläintä tai ajettaessa eläimen vetämällä ajoneuvolla. Ratsastajan pohdittavaksi jää, onko kännykkä kädessä pitäminen hevosen selässä viisasta, vaikka se lain mukaan olisikin sallittua.
  • Korsholms Sportryttare haluaa edistää ratsukoiden turvallista siirtymistä ratsain tallilta kentälle/maneesille tai tallilta maastoreiteille, joihin päästäkseen täytyy ratsastaa pientareella. Kokoamme yhdessä jäseniltä ratsastusreitit ja pyydämme kunnalta/kaupungilta lupaa merkityillä reiteillä ratsastamiseen, jotta vältyttäisiin vaaratilanteilta. Jokainen jäsen voi itse tulostaa tällaisten reittien osalta kartan, johon merkitsee ratsastettavan reitin. Kartan reitteineen voi lähettää sähköpostilla 30.11.2020 mennessä osoitteeseen korsholmssportryttare@gmail.com.

Lisää tietoa uudesta tieliikennelaista löytyy mm: