Föreningen

Korsholms sportryttare r.f .grundades 1995 med syfte att förbättra möjligheterna för målmedveten utövning av ridsport i Korsholm. För att möjliggöra detta bygger och upprätthåller föreningen faciliteter för ridning, erbjuder träningsmöjligheter samt arrangerar tävlingar.
Under sina 25 verksamhetsår har Korsholms Sportryttare utökats från ett fåtal personer till att idag omfatta ca 120 medlemmar.  Verksamheten har koncentrerats till Solf by men ett stort antal medlemmar finns även i näromgivningarna, speciellt i Tölby och Vasa.

Historia

Verksamheten startade när föreningen hyrde in sig i en byggnad som kom att fungera som manege (ridhus) i Solf centrum. Vidare byggdes en uteridbana alldeles i närheten. För tillfället har föreningen tillgång till en uteridbana med måtten 20m x 60m med tillhörande uppvärmningsbana,  samt en manege som mäter 20m x 40m. Föreningen tillhandahåller även en liten hinderpark. Således har Solf utvecklats till ett litet ridcentrum, vars service utnyttjas såväl av Solfryttare som av ryttare från närbelägna områden.

Verksamhet

Korsholms Sportryttares aktiva verksamhet har skapat förutsättningar för att målmedvetet kunna utöva ridsport i Solf.  Speciellt viktigt har varit att ordna träningsmöjligheter för ekipage på olika nivåer.  Framförallt i dressyr har man under hela förningens verksamhetstid ordnat regelbundna träningar för nationellt erkända tränare. Även om dressyr är den disciplin som är synligast och starkast inom föreningen, så finns flertalet aktiva hopp- och fälttävlansryttare bland medlemmarna. Även spannkörning har kommit med för att stanna. Dessutom har föreningens faciliteter använts för kurser inom både akademisk ridning och ridpilates. Avsikten är att ordna träningar så mångsidigt att ekipage på olika nivåer får en möjlighet att utveckla sina kunskaper.
Föreningen har också varit en aktiv tävlingsarrangör. Årligen har man ordnat minst en regional dressyrtävling. Ett flertal gånger har även regionalmästerskapen i dressyr avgjorts i Solf. Föreningen har även ordnat nationella dressyrtävlingar och i samband med detta även stått värd för FM i lagdressyr. Hopptävlingar, både regionala och nationella, har föreningen arrangerat i samarbete med Vasas ridföreningar.

Resultat

De regelbundna träningarna har gett goda resultat, föreningens medlemmar har klarat sig mycket bra både i regionala och nationella sammanhang. Föreningens medlemmar har årligen vunnit flera regionalmästerskapsmedaljer. Medaljerna har erhållits i junior- och seniorklasser, men även i klasser för unga hästar och Finnhästar. Dessutom har föreningen varit mycket framgångsrik i Österbottniska lagmästerskapen – man har vunnit medaljer nästan varje år. Genom åren har föreningens medlemmar fått många placeringar och vinster i nationella tävlingar runt om i landet. Föreningens juniorer och unga ryttare har med framgång representerat föreningen till och med i dressyr FM. I FM i lagdressyr har föreningens lag erhållit guld, silver och brons genom åren.
Föreningens framgångar mäts förstås inte enbart i form av tävlingsresultat. Det är ytterst viktigt att medlemmarna får möjlighet att träna och utvecklas enligt egna mål och ambitioner. Mycket viktigt blir därför, förutom de faciliteter och träningar som föreningen tillhandahåller, det sociala nätverk som medlemmarna bildar.  Samtidigt som Korsholms Sportryttare har hittat sin plats i Solfs byagemenskap, har föreningens verksamhet också lagt sin prägel på byn.