Seura

Korsholms Sportryttare ry.

Korsholms Sportryttare ry. perustettiin vuonna 1995 edistämään tavoitteellisen ratsastusurheilun harrastusmahdollisuuksia Mustasaaren kunnassa. Tätä tehtävää hoitaakseen seura rakentaa ja ylläpitää ratsastuksen vaatimia puitteita, tarjoaa valmennusmahdollisuuksia sekä järjestää kilpailuja.

Kahdenkymmenenviiden toimintavuotensa aikana on Korsholms Sportryttare ry. kehittynyt muutaman henkilön seurasta lähes 120 henkilön yhdistykseksi. Toiminta on keskittynyt Sulvan kylään, mutta jäseniä on runsaasti myös lähiympäristössä, erityisesti Tölbyn kylässä ja Vaasassa.

Historia

Seuran toiminta käynnistyi sen vuokratessa käyttöönsä ratsastushallin Sulvan keskustassa ja ryhtyessä rakentamaan ulkokenttää sen läheisyyteen. Nykyisin seuralla on käytössään 20m x 60m suuruinen kenttä ja siihen liittyvä verryttelyalue sekä 20m x 40 m suuruinen maneesi. Seuralla on myös tarvittava koulu- ja estekalusto. Niinpä Sulvan kylään on kehittynyt pienimuotoinen ratsastuskeskus, jonka palvelut ovat paitsi sulvalaisratsastajien niin myös lähialueen ratsastajien käytettävissä.

Toiminta

Korsholms Sportryttaren aktiivinen toiminta on luonut edellytykset tavoitteellisen ratsastusurheilun harrastamiseksi Sulvalla. Seura on panostanut vahvasti valmennusmahdollisuuksien tarjoamiseen eritasoisille ratsukoille. Erityisesti kouluratsastuksessa on järjestetty kansallisesti arvostettujen valmentajien ohjausta säännöllisesti koko seuran toiminnan ajan. Vaikka kouluratsastus on ollut periteisesti seuran vahvin ja näkyvin muoto, harrastavat jäsenet tavoitteellisesti myös este-ja kenttäratsastusta. Myös valjakkoajo on tullut yhdeksi pysyväksi lajiksi. Lisäksi seuran puitteissa on järjestetty valmennusta myös klassisessa ratsastuksessa ja ratsastuspilateksessa.  Ajatuksena on, että valmennusta järjestetään niin monipuolisesti, että kaikentasoiset ratsukot saavat mahdollisuuden kehittää omia taitojaan.
Seura on ollut aktiivinen myös kilpailujen järjestäjänä. Se on järjestänyt vuosittain ainakin yhdet aluetason kouluratsastuskilpailut. Aluemestaruudestakin on seuran järjestämänä kisattu useampana vuonna. Seura on myös järjestänyt kansallisia kouluratsastuskilpailuja, joiden yhteydessä myös ollaan ratsastettu kouluratsastuksen joukkue SM. Esteratsastuskilpailuja seura on järjestänyt alue- ja kansallisella tasolla yhteistyössä vaasalaisseurojen kanssa.

Tuloksellisuus

Seuran edustajien säännöllinen valmentautuminen on ollut hyvin tuloksellista, ja seuramme jäsenet ovat menestyneet erittäin hyvin sekä alue- että kansallisella tasolla.
Seuramme edustajat ovat saavuttaneet vuosittain useampia aluemestaruusmitaleja.  Mestaruusmitaleja on saavutettu niin junioreiden ja senioreiden luokissa kuin myös nuorten hevosten ja suomenhevosten luokissa.  Samoin seuramme ollut erittäin menestyksekäs Pohjanmaan alueen kouluratsastuksen joukkuemestaruuskisoissa, joissa se on saavuttanut mitalin lähes joka vuosi. Vuosien saatossa ovat seuran edustajat saavuttaneet useita sijoituksia ja voittoja myös kansallisissa kisoissa eripuolella Suomea.  Seuraa edustavat juniori- ja nuoret ratsastajat ovat osallistuneet menestyksellisesti jopa kouluratsastuksen SM-kisoihin. Kouluratsastuksen joukkue SM-kisoissa joukkueemme ovat hienosti saavuttaneet kulta-, hopea- ja pronssimitaleita.
Seuran toiminnan tuloksellisuutta ei kuitenkaan mitata pelkästään kilpailusuorituksissa. Tärkeää on, että jäsenet saavat mahdollisuuden valmentautua ja kehittyä omien tavoitteidensa mukaisesti. Tällöin merkittäväksi nousevat paitsi puitteet ja valmennukset niin myös se sosiaalinen verkosto, jonka seuran jäsenet muodostavat. Samalla Korsholms Sportryttare on löytänyt oman paikkansa Sulvan kyläyhteisössä ja tuonut siihen oman värinsä